Het Nieuwe Werken: onzin en misverstanden

Het Nieuwe Werken is momenteel een hot en hip item. Zelf denk ik dat Het Nieuwe Werken geen hype is, maar dat het de manier waarop wij werken structureel en ingrijpend zal veranderen.  Helaas wordt er ook een hoop onzin geschreven over Het Nieuwe Werken. Het wordt dan gebruikt als synoniem voor flexwerken of thuiswerken. Terwijl dat juist mogelijke vormen van Het Nieuwe Werken zijn. Het Nieuwe Werken als concept is veel meer dan dat. Dat is helaas nog niet tot iedereen doorgedrongen. Vandaar dat ik met dit artikel probeer om meer inzicht te geven in de materie.Op deze website heb ik al eens geschreven dat Het Nieuwe Werken vanuit verschillende invalshoeken kan worden benaderd: vanuit technologie, productiviteit, werkomgeving, toepassingen (applicaties, tools), mobiliteit, sociaal/interactie, hrm, lifehacking (timemanagement) en finance.

Wat Het Nieuwe Werken wel is!

Het Nieuwe Werken is slimmer en efficiënter werken, werken onafhankelijk van tijd en plaats door gebruik te maken van internet. Het is gebruik maken van de netwerkfunctie van internet, samenwerken op afstand, productiever werken door je tijd beter in te richten. Het is gebaseerd op vertrouwen en resultaat in plaats van wantrouwen, repressie en aanwezigheid.

Het kantoor zoals wij dat kennen, stamt uit de tijd dat werk geconcentreerd werd rond een centrale werkplek, als direct uitvloeisel van het industriële tijdperk, waarbij de baas controle hield. Het Nieuwe Werken gaat uit van verantwoordelijkheid en professionaliteit van werkgever en werknemer.

Natuurlijk zijn er genoeg beroepen en branches te bedenken waar Het Nieuwe Werken als concept niet zal aanslaan. Bovendien is het ook per individu afhankelijk of hij/zij de capaciteiten, de aanleg, de behoefte of zin heeft om zijn of haar werkzame leven op deze manier in te richten. Immers, er zijn genoeg mensen die het liefst van negen tot vijf aanwezig zijn, die hun taak of opdracht uitvoeren en die verder geen zin hebben om het heft van hun werk in eigen hand te nemen. Dat is overigens prima. Op deze plek geen waarde-oordelen.

Wat Het Nieuwe Werken niet is 

Dik Bijl, auteur van het boek ‘Het Nieuwe Werken’ geeft in zijn nieuwe boek ‘Aan de slag met Het Nieuwe Werken’ alvast een idee van wat Het Nieuwe Werken niet is:

  • Het is dus niet alleen een synoniem voor thuiswerken, maar het is werken waar, hoe en wanneer jij dat wilt.
  • Het is geen vrijheid, blijheid want er wordt duidelijk gestuurd op resultaten.
  • Het is geen ordinaire bezuinigingstruc verpakt in een mooi verhaal, het levert juist energie en geld op.
  • Het betekent niet dat mensen langer móeten werken, maar biedt juist mogelijkheden voor een betere werk-prive balans.
  • Het vervreemt mensen niet van hun bedrijf of kantoor, maar faciliteert juist een effectievere en efficiënter samenwerking. Het kantoor als ontmoetingsplaats.

Roland Hameeteman, directeur van e-office en schrijver van het boek en de blog ‘De Kracht van Mensen’ schrijft in zijn gastcolum voor Werken 2.0 min of meer hetzelfde: “Waar het dus om gaat, is dat je je niet richt op de meest voor de hand liggende zaken als flexwerken, maar dat je de onderstroom begrijpt.”

 Hij ziet bovendien de nodige gevaren in bedrijven en consultants die zich nu ineens op Het Nieuwe Werken storten en daarmee het concept en de vele voordelen ervan verknallen, zoals dat eerder gebeurde bij bijvoorbeeld IT- of veranderprojecten bij bedrijven en organisaties. In zijn niet mis te verstane column HNW Kwakzalvers waarschuwt Hameeteman voor snelle mensen met een snelle babbel die prachtige verhalen houden, maar die de kern van Het Nieuwe Werken missen.

Paul Ruijgrok, Principal Consultant bij KBenP maakt zich er op zijn blog terecht druk over dat Het Nieuwe Werken in de volksmond – kort door de bocht – met thuiswerken wordt geïndentificeerd. Theoretisch bestaat het gevaar dat door de ‘Mexicaanse Griep’ een aantal halve maatregelen worden ingevoerd die onder de noemer van Het Nieuwe Werken worden weggezet. Ook hierdoor kan de sympathie voor Het Nieuwe Werken snel worden verknald.

Onlangs las ik op internet een opvallend voorbeeld van een bericht waarin het oude managementdenken wordt gerelateerd aan Het Nieuwe Werken: ‘No-show Friday’ nieuwe trend op werkvloer. Tot mijn verbazing schrijft NuZakelijk in het bericht, gebaseerd op een bericht van het Engelse Daily Mail dat:

“.. er door bedrijven wordt gewaarschuwd voor de nadelen van deze ontwikkeling. Veel kantoren blijven leeg en de telefoon is onbemand. Daarnaast worden gezamenlijke werkzaamheden verdeeld onder het weinige personeel dat wel aanwezig is op kantoor. Dat zorgt voor een grotere werklast voor deze groep.
Opvallend genoeg werken veel mensen thuis als het mooi weer is buiten. Ook lunchpauzes blijken veel langer te duren in de zomer. Dankzij technologische ontwikkelingen is het mogelijk overal te werken zonder dat de baas het doorheeft. Dat blijkt uit uitkomsten van een onderzoek van Euroffice.co.uk in de krant

Dat is nu juist waar het om draait bij Het Nieuwe Werken: werken onafhankelijk van tijd en plaats. Je moet het uiteraard regelen dat de telefoon wordt aangenomen en dat de werkzaamheden, taken en werklast worden verdeeld. Door de technologische mogelijkheden is dit anno 2009 prima te regelen. Prachtig toch als mensen thuis of buiten werken als het mooi weer is. Als ze hun doelen maar halen en resultaten maar boeken. Hoe en wanneer maakt niet meer uit.

Gelukkig heeft NuZakelijk.nl genoeg redacteuren die de kern van Het Nieuwe Werken wel snappen, zoals blijkt uit andere berichten over Het Nieuwe Werken: Manager moet voortouw nemen bij Het Nieuwe Werken

Een lange weg

Hoe dan ook, het zal nog de nodige moeite kosten en er is nog een lange weg te gaan voordat iedereen het concept van Het Nieuwe Werken écht begrijpt, laat staan toepast.

 Dit artikel is eerder verschenen op www.werken20.nl

4 thoughts on “Het Nieuwe Werken: onzin en misverstanden”

Nework bijeenkomst over gedrag in netwerken | Innovatief Organiseren 11 jaar ago

[…] Gisteren heb ik deelnomen aan een netwerkbijeenkomst van de Nework community bij Seats2Meet in Utrecht. Het was mijn eerste deelname, maar ik begreep dat dit al de derde sessie was dit jaar. Dit keer ging het over gedrag in netwerken. De middag werd grotendeels gevuld door twee sprekers: Inge van den Broek van trainingsbureau Paluka en Ronald van den Hoff van Seats2Meet. Was het leuk? Zeker! Nieuwe dingen gehoord? Ja, dat ook! Nework, een samentrekking van New Work, is een initiatief van adviesbureaus YNNO en Berenschot. Twee concurrenten die samen een netwerk starten, dat is best bijzonder. De community richt zich op vernieuwing van de manier waarop wij werken. Ofwel: welke impact heeft de zich in sneltreinvaart ontwikkelende informatiemaatschappij op de manier waarop we straks onze boterham verdienen? Dat onderwerp klinkt u waarschijnlijk bekend in de oren. Er zijn op dit moment vele online en offline initiatieven in deze richting. Je mag gerust spreken van een hype. De redactie van InnovatiefOrganiseren.nl is gezien het profiel van onze site uiteraard zeer geïnteresseerd in al deze dynamiek. […]

Trends voor 2010 volgens 11 trendwatchers | Innovatief Organiseren 11 jaar ago

[…] al, deze zullen zich in 2010 met kracht doorontwikkelen (zie ook de trendwatchers hiervoor). Het nieuwe werken, ook wel HNW (trend 4) is ook een bekende, die hype-achtige proporties heeft aangenomen. 2010 wordt […]

Trends voor 2011 volgens 10 trendwatchers | Innovatief Organiseren 10 jaar ago

[…] gaat de manier waarop we werken transformeren. Bedrijfsgegevens worden eenvoudig gekoppeld aan tablet computers en iedereen is […]

Trends voor 2011 volgens 10 trendwatchers « Business Strategies 10 jaar ago

[…] gaat de manier waarop we werken transformeren. Bedrijfsgegevens worden eenvoudig gekoppeld aan tablet computers en iedereen is […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *